Akadeemiline postitus teemal mis on juhtimine ning miks on õpetajal, kes töötab haridustehnoloogina või täidab haridustehnoloogi ülesandeid vajalik teada kuidas lasteasutust juhitakse ning üldiseid juhtimise põhimõtteid? Kuidas algteadmised juhtimisest aitavad haridustehnoloogi tema töös?
Mõistele “juhtimine” leidub erinevaid definitsioone,
näiteks eesti keele seletav sõnaraamat (2009) internetiversioonis kirjeldatakse
juhtimist kui korraldamist, majandamist, konkreetse tegevuse läbiviimist
turundusvaldkonnas, aga ka tegevusalade kompleksi, mis tagab ettevõtte
kohanemise turuoludega (Eesti keele seletav…, 2009). Juhtimine on kestev protsess, milles juht
suunab ja mõjutab inimesi ning nendele antud ülesandeid, eesmärgiga juhtida
inimressurssi saavutamaks organisatsiooni siseselt kavandatud eesmärke.
Juhtimine koosneb erinevatest osadest, milleks on planeerimine,
organiseerimine, juhendamine ja kontrollimine (Oha, 2014).
Minule seostub juhtimine millegi
eestvedamisega, inimesega, kes ei karda muudatusi ning oskab motiveerida ja
kaasata koostööle end ümbritsevad kaastöötajad. Sellise juhina näen mina meie lasteaia
direktorit, kus ma töötan. Ta on ise väga aldis uuendustele, uurib, kuidas
toimub elu lasteaias nii eesti kui ka põhjamaade pinnal. Pakub välja erinevaid
võimalusi parendusteks põhjendades uuenduste vajalikkust ning nii raske kui ka
poleks saada vanema generatsiooni kaastöötajaid koostööle, siis õnnestub see
tal hästi. Erinevate inimtüüpidega suhtlemisoskus on see, mida minul on vaja
õppida ja end sel alal täiendada. Kollektiivides
on teadupärast koos väga erinevad inimtüübid ning oskus valida parim võimalik
suhtlusstiil just konkreetset tüüpi inimestega, tagab mulle kui juhile edu. Kuid
olen oma töökarjääri jooksul näinud ka juhte, kes on väga autoritaarsed. Juhi
arvamus ja tõekspidamised, mis on õiged ning isegi kui töötajalt arvamust
küsiti, siis seda tegelikult arvesse ei võetud, sest tulemused (müüginumbrid)
olid vaja saavutada. Pidev surve ja stressi tekitamine ei mõjunud mitte kuidagi
koostöist õhkkonda soosivalt. Tundsin puudust juhi kohalolust just vaimses
mõttes, mitte ainult ülevalt allapoole tuleva käsuliini korraldustest ja
eesmärkidest, millest jääb motiveerivaks ning lahtimõtestatud tegevuseks väga
väheseks.
Ka haridustehnoloog või õpetaja, kes täidab
haridustehnoloogi ülesandeid peaks omama teadmisi üldistest juhtimise põhimõtetest
ning sellest, kuidas lasteasutust juhitakse, sest haridustehnoloog on oma
valdkonna juht, eestvedaja, uuenduste tooja, koordineerija, nõustaja ning
vastutaja konkreetse valdkonna arengu
eest organisatsioonis. Juht omab
ettevõtte juhtimises väga olulist rolli. Ta seab eesmärke, tunnustab, vastutab,
toetab ja korraldab koostööd. Heaks juhiks kujunemisel on eelduseks nii juhtimisteooria
kui ka praktikate hea tundmine ja pidev kasutamine enda organisatsioonis. Saavutamaks
organisatsioonis püstitatud eesmärke, peab juht olema samavõrd hea juht, kui ka
liider (Oha, 2014).
Klassikaliselt peetakse juhi peamiseks eesmärgiks administreerimist ning selle käigus ressursside haldamist ning eesmärkide ja plaanide täitmise kontrollimist. Juhi kolmeks peamiseks ülesandeks organisatsiooni ülesannete täitmine või eesmärkide saavutamine, töötaja toetamine tulemuste saavutamisel ning sotsiaalsete kohustustega tegelemine. Kõigi nende kolme eelmainitud ülesande täitmiseks peab juht seadma eesmärgid, organiseerima, motiveerima ning arendama töötajaid (Vapper, 2017).
Eesti keele seletav
sõnaraamat. (2009). http://www.eki.ee/dict/ekss/index.cgi?Q=juhtimine&F=M
Oha, L. (2014). Juhtimisstiili
ja eestvedamise mõju töömotivatsioonile raamatupidamisteenuseid pakkuvates
ettevõtetes. [Magistritöö]. Tartu: Eesti Maaülikool.
http://dspace.emu.ee/xmlui/bitstream/handle/10492/1900/Liisi_Oha_MA2014.pdf?sequence=2
Vapper, K. (2017). Juhtimise
ja eestvedamise mõju organisatsiooni infokultuurile keskkonnaministeeriumi
näitel. [Magistritöö]. Tallinn:
Tallinna Ülikool.
https://drive.google.com/file/d/1QSvjk0VpvJ0r3FuaA7CWPpDC7XTr-n2E/view
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar