Olen 36 aastane, töötan tugiisikuna Tallinna lähedal
Saue vallas asuvas Riisipere Lasteaias, õpetajana töötamise staaž hetkel puudub.
Lasteaias tugiisikuna töötan teist aastat.
Enne õppima asumist oli minu kokkupuude erinevate pedagoogiliste
lähenemistega väga kasin, kui mitte öelda, et olematu. Kuna enne lasteaeda
tööle siirdumist töötasin ma pangaametnikuna, siis vaatamata asjaolule, et mul oli
selleks hetkeks omal juba 3 last, kõik lasteaiaealised, ei olnud mul suurt kokkupuudet
pedagoogikaga üldse. Tavapärase lapsevanemana viisin hommikul lapsed lasteaeda
ja tõin õhtul koju. Mulle meenub, et läbi Facebooki olin ma toona lugenud ühest
grupist nimega “Montessori ja lapsest lähtuv kasvatus”, kus lapsevanemad otsisid
Montessori lapsehoidu või lasteaeda, spetsiaalseid mänguasju ja tegevusi, mida
lapsega koos teha. Pidasin seda endamisi uueks tõusvaks trendiks ning kuna ma
olin rahul olemasoleva lasteaia ja õpetajatega, ei süüvinud ega otsinud ma
midagi muud. Nüüd, mil ma töötan juba
teist aastat lasteaias, on minu maailmapilt palju rohkem avardunud. Kahjuks tugiisikuna
töötades ei ole minul endal olnud võimalust spetsiaalset pedagoogilist
lähenemisviisi rakendada. Enamus otsuseid seoses rühmaga, on teinud alati
õpetaja ning mina tugiisikuna ja õpetaja partnerina, olen saanud neid vaid
toetada. Seega on mul hetkel üpris raske analüüsida ennast ja erinevaid
pedagoogilisi lähenemisviise ja saan siinkohal vaid arvata, mis mulle võiks
meeldida. Usun, et leian õppeaine lõpuks küllaldaselt mõtteid, mida ise
tulevikus õpetajana töötades kasutada.
Reggio Emilia puhul meeldib mulle põhimõte, et lastele
on kõik töövahendid ja materjalid kättesaadavad ning et lastel on võimalus luua
midagi just sel hetkel, kui ta ise soovib. Oluliseks peetakse laste enda
avastamist ning nauditakse protsessi, mis on olulisem, kui tulemus, sest just
loomisega omandatakse teadmisi ja saadakse kogemusi. Reggio Emilia puhul nähakse
last kui aktiivset õppijat, keda ole vaja õpetada, vaid luua selleks soodne
keskkond. Samuti meeldib mulle, et selles lähenemises on täiskasvanul suur
oskus kuulata last, just seesama väga oluline oskus kipub tänapäeval
täiskasvanutel meelest minema.
Reggio Emilia lähenemisviis on mulle endale
südamelähedane ja kui oleks lasteaias võimalik, siis rakendaksin seda võimalikult
suurel määral. Justnimelt rõhuksin laste liikumisvabadusele, töövahendite
kättesaadavusele, loomeprotsessile. Sooviksin olla täiskasvanu, kes kuulab
lapsi, on mõttega kohal ning kuulab lapse juttu. Kuid siinjuures toob mind hetkel reaalsusesse
see, mida ma igapäev kõrvalt näen. Väikesed rühmaruumid, mis ei jäta võimalust
mängude pooleli jätmiseks, et hiljem edasi mängida. Tihe päevakava, mis seab ajalised
piirid mõnusale loomeprotsessile. Suur arv lapsi rühmas ning vähene personal,
mis kahandab õpetaja võimalusi individuaalsemaks lähenemiseks, põhjalikumaks
dokumenteerimiseks ning märkmete tegemiseks.
Montessori pedagoogika juures meeldib mulle see, et annab
lastel võimaluse arendada ka intellektuaalseid oskuseid. Tegevused on
konkreetsed ning lapsed tegelevad palju aega individuaalselt. Mulle meeldib, et
igal esemel on oma koht ning nn. pooleldi minimalistlik ruumikujundus ning rõhk
end ümbritseva puhtusele ja korrashoiule õpetab lapsele ka vajalikke igapäevatoimetuste
oskuseid nt kühvli ja harja kasutamine jpm. Elementaarsete tööde tegemist
rühmas kasutaksin mina igapäevaselt, sest kõrvaltvaatajana jääb mulje nagu
tehtaks kodus laste eest väga palju asju ära ning laps ei ole enam harjunud
toimetama ega tahagi seda teha.
Oma edaspidises töös kasutaksin sellest
lähenemisviisist rohkelt käed-külge tegevusi, et laps harjuks ise enda järelt
koristama ning saaks hakkama lihtsamate igapäeva toimetustega, et meid
ümbritsev lasteaias oleks puhas ja koras. Miinuseks selle lähenemisviisi puhul
pean spetsiifilisi mänguasju, mis võivad omakorda olla üsnagi kallid. Teiseks miinuseks
pean mina spontaanse mängu puudumist, mis Maria Montessori arvates pärsib lapse
intellektuaalset arengut ning millega mina isiklikult küll nõustuda ei saa.
Steiner/Waldorf puhul meeldib mulle vabamängu olulisus,
mis antud pedagoogika järgi loob ka õpitegevuse eeldused. Rühmades on laste arv
optimaalne ning õpetaja ei pea lapsega suheldes kiirustama. Igapäeva toimingute
jaoks võetakse aega ning toimetatakse rahulikult ja ilma ruttamata. Samuti
meeldib mulle, et õpetaja ei sekku ilma põhjuseta laste tegevusse ning annab
lapsele aega mängimiseks, läbi mille ta omandab olulisi oskuseid ja teistega
arvestamist, lapsepõlv on justkui nauding.
Murekohaks minu arvates saab see, et kui sellest
loomingust pakatavast keskkonnast, kus ei pöörata suurt rõhku tähtedele,
numbritele, lugemisele, kirjutamisele peab laps minema edasi tavakooli võib see
üleminek olla lapse jaoks üpriski raske.
Johannes Käisi pedagoogika, ma usun, on meile,
eestlastele, kõige loomuomasem ja Eestipärane. Mulle väga meeldib Käisi
lähenemine erinevate valdkondade omavaheline lõimimine ja ühelt tegevuselt
teisele sujuv üleminek. Õppetegevuste kavandamine lapse huvidest lähtuvalt,
armastus looduse vastu, looduskasvatus ning ka rahvakultuuri tundmaõppimine. Individuaalne
lähenemine on läbi käinud ka eelnevatest pedagoogilistest lähenemisviisidest
ning seda rõhutab ka Johannes Käis töös nii tava kui ka erivajadustega lastega.
Mulle meeldib see, et õppetegevuses ei ole kesksel kohal õpetaja, vaid laps. Õpetaja
roll on suunata lapsi teadmisi otsima ja leidma, mitte niivõrd neid kandikul
ette tooma. Õppetegevuses alustatakse lähemalt kaugemale suunaga, kõigepealt uuritakse,
õpitakse tundma oma kodukohta ja alles siis liigutakse edasi kaugemale.
Praegune Koolieelse lasteaustuse riiklik õppekava soosib
Johannes Käisi pedagoogilist lähenemist, sest selles kajastub väga palju
sarnast Käisi üldõpetusega. Nt. 1. Johannes Käis on öelnud, et õpetaja peab
looma isetegevaks töötamiseks soodsa õhkkonna. Praegune KELARÕK kirjutab, et pedagoogid
on laste arengu suunajad ning arengut toetava keskkonna loojad. 2. Johannes Käis tõi passiivse õppetöö kõrvale
aktiivse, isetegeva tööviisi ning KELARÕK sätestab, et laps on õppe- ja
kasvatustegevuses aktiivne osaleja ning tunneb rõõmu tegutsemisest. 3. Johannes
Käis on kirjutanud, et üldõpetuse all mõistame kogu õpetuse kesksust lapse igapäevaste
tähelduste, kogemuste ja tähelduste vallast valitud ainel ehk koduloolisel vaateõpetuse
asialadel. KELARÕK sätestab, et õppe- ja kasvatustegevuse seob tervikuks lapse elust
ja ümbritsevast keskkonnast tulenev temaatika.
Selliseid
paralleele võib J.Käisi üldõpetuse ja KELARÕKi vahel veelgi rohkem ning niivõrd
suurte ühisosade tõttu julgengi ma arvata, et hetkel kehtiv KELARÕK soosib J.Käisi lähenemise
kasutamist kõige suuremal määral.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar