DigCompEdu on Euroopa Komisjoni poolt 2017 aastal väljaantud raamistik,mis reguleerib kõikide Euroopa haridustöötajate digipädevusi.
Raamistik ise koosneb 6 valdkonnast ja 22 alateemast/pädevusest.
Eneseanalüüs on küll aeganõudev, aga teisalt annab see väga põhjaliku ülevaate minu enda digipädevuste kohta. Näitab ära minu tugevused ja veel arendamist vajavad kohad.
1. Professionaalne kaasatus
1.1 Organisatsiooniline suhtlus ( Tase A2)
Lastaia siseselt on kasutusel infosüsteem Eliis. Facebookis on loodud lastaia õpetajate grupp ning samuti on võimalus iga rühmal luua lastevanemate grupp, mis hõlbustab infovahetust ja suhtlust. Lasteaial on oma kodulehekülg, mida pidevalt täiendatakse ning sealt leiab oluliseima hõlpsalt üles.
1.2 Professionaalne koostöö ( Tase B1)
Teiste lasteaednikega on väga hea võimalus suhelda läbi Lasteaednike Liidu, milles olen liige või ühineda erinevate gruppidega Facebookis nt Lasteaednike ideed. Oma lasteaia kolleegidega on kasutusel Facebooki Riisipere Lasteaia õpetajate grupp ning vahetu suhtlus igapäevaselt lasteaias kohapeal.
1.3 Peegeldav praktika ( Tase A1)
Uute vahendite ja keskkondade kasutamisel lähtun ma püstitatud eesmärgist ja lastest, kellele tegevus suunatud on. Tunnen siiski hetkel, et individuaalne reflekteerimine ja oma pedagoogiliste digioskuste kriitiline hindamine on hetkel minu nõrk külg. Ma püüan seda teha ja ka praegune analüüs aitab oma hetke seisu määratlemisele väga suuresti kaasa.
1.4 Digitaalse pedagoogilise tegevuse aktiivne arendamine ( Tase A1)
Tuleb tõdeda, et enda digitaalset pedagoogilist tegevuse tegevuse arendamisele olen tänamatult vähe tähelepanu pööranud. Kindlasti kavatsen osaleda kõigis Haridustehnoloogia loengutes ja praktikumides ning lasteaias saan oma vanematelt kolleegidelt nõu ja abi küsida. Erialasel spetsialiseerumisel olen otsuse langetanud haridustehnoloogi suuna poole, justnimelt oma teadlikke nõrkusi arvesse võttes.
2. Digitaalsed ressursid
2.1 Digitaalsete ressursside valimine ( Tase B1)
Oskan valida ja hinnata digitaalseid ressursse lähtudes õppurite rühma iseärasustest ja pedagoogilisest lähenemisest. Suhtun leitud infosse kriitiliselt ja oskan selle usaldusväärsust hinnata. Kasutan mitmeid otsingumootoreid, ei piirdu ainult esimese ette juhtuva infoga.
2.2 Digivahendite loomine ja muutmine ( Tase A1)
See alapunkt on minu nõrkus. Õppetöö tarbeks olen loonud Blogger keskkonnas oma isikliku blogi, aga rohkem ma ei ole midagi digitaalset loonud ega ka parendanud. Õppeainete raames olen tundma saanud ka teisi keskkondasid nt Padlet ja Endomondo jt milledega mul varem kokkupuude täiesti puudus.
2.3 Digivahendite manageerimine, kaitsmine, jagamine ( Tase B1)
Olen teadlik autoriõiguse kaitse seadusest ning suhtun sellesse täie tõsidusega. Oskan kaitsta on isiklikku blogi ning vajadusel saan sellele ligipääsu koodi lisada. Samuti tuleb tõsiselt suhtuda isikuandmete kaitsesse lasteaias, mitte kasutada paroolide automaatset meeldejätmist internetilehekülgede külastamisel ning tööarvutile sisenemiseks parool peale. Oma isiklike materjalide hoidmiseks meeldib mulle Google Drive, just sellepärast, et sinna on mul ligipääs olenemata millist seadet parasjagu kasutan.
3. Õpetamine ja õppimine
3.1 Õpetamine ( Tase B1)
Mul pole küll veel väga palju praktikat õpetamise osas, kuna töötan tugiisikuna, aga ma arvan, et oskan kavandada ja kasutada vastaval ajahetkel vajalikku digivahendit, et õpetamist ja õppimist senisest mitmekülgsemaks ja huvitavamaks muuta. Mulle meeldib lastega koos tegutseda ning olen valmis erinevaid uusi tehnoloogiaid kõigepealt ise tundma saama. Enamus minu kolleege on vanema generatsiooni esindajad ja nad ei tule väga lihtsalt digi maailma uudistama. Siinkohal näen, et just mina saaksin palju ära teha neile võimaluste tutvustamiseks.
3.2 Juhendamine ( Tase B1)
Digivahendeid saab õppetegevuses kasutada nii individuaalselt kui ka grupiga tegutsedes harjutamaks meeskonnatööd ja üksteisega arvestamist. Õppetegevuses olen kasutanud erinevaid robootikavahendeid nt. Beebot-id ning lastele suunatud õppetegevustega internetileheküljed.
3.3 Koostöine õppimine ( Tase B1)
Nii palju kui mul on olnud võimalust koos lasteaialastega ühiselt toimetada, olen digivahendeid kasutades püüdnud rakendada juhendavat ja suunavat rolli, mitte laste eest asju ära teha. Just, et neil tekkiks enesekindlus ise hakkama saada ja oskus rühmakaaslastega arvestada. Mina ise kasutan koostöiseks õppimiseks GoogleDrive on rühmakaaslastega, samuti Facebooki gruppi või Messenger. Huvitavad tunduvad ka veel eDidaktikumi võimalused, mida olen ainult natukene kogeda saanud.
3.4 Isereguleeritud õppimine ( Tase A2)
Võimalust õpilastel ise oma õppimist kavandada, jälgida ja ka mõelda mis läks hästi ja mida saaks paremini teha. Mulle meeldiks väga näha lapsi ise kogemas protsessi ja et nad samas ka näeksid oma tulemust. Hetkel tundub, et pean veel mõtteid koguma, kuidas seda elluviia.
4.Hindamine
4.1 Hindamisstrateegia ( Tase A1)
Digitaalselt kompetentne õpetaja peab olema võimeline arvestama, kuidas digitehnoloogiate kasutamine võib tõhustada olemas olevaid hindamisstrateegiad ning seda kuidas seda saaks kasutada uute innovaatiliste hindamislahenduste loomiseks. Antud pädevuse olemusest saan ma aru, aga kuidas seda lastaias rakendada, vajab veel süvitsi mõtlemist.
4.2 Andmete analüüsimine ( Tase A1)
Õppija tegevuse, soorituse ja progressi jälgimine on andmete analüüsimise seisukohalt väga oluline. Mina olen valmis lapse arengu ja edasijõudmise hindamisel kasutama digivahendeid. Õpetajal on omal võimalus luua digitaalne oma rühma laste jälgimise, hindamise ja analüüsimise vahend. Seda läbi õppeaasta täiendada ja kasutada seda nt lapsevanemale tagasiside andmiseks lapse arengust. Kuna mina ei ole veel rühmaõpetaja, siis minul taolist vahendit tekitatud ei ole, aga mõtted selles suunas hakkasid liikuma küll.
4.3 Tagasiside ja planeerimine ( Tase A1)
Digivahendeid saab kasutada õigeaegse tagasiside andmiseks ja selle toel ka kohandada õpetamise strateegiaid. Mina rühmaõpetajana ei ole pidanud tagasisidet lapse arengust vanematele andma, aga seda saab kindlasti teha toetudes piltidele, salvestatud töödele, märkmetele lapse tegevustest jms.
5. Õppijate innustamine
5.1 Juurdepääsetavus ja kaasamine ( Tase B1)
Oluline on kõikidele õpilastele juurdepääsu tagamine õpevahenditele ja õppetegevusele, ka erivajadustega õpilastele. Õnneks on meie lasteaia direktor väga uuendusmeelne. Lasteaias on olemas tahvelarvutid ja mitmed erinevad robootika komplektid. Kahjuks leiavad digivahendid kolleegide seas väga vähe kasutust, pigem neid peljatakse. Mina aga mitte, kasutan digitehnoloogiat igal sobival võimalusel, et innustada laste loovat ja aktiivset tegevust.
5.2 Diferentseerimine ja isikupärastamine ( Tase A2)
Oskan hinnata ja arvestada laste eripäradega nt loomupoolest kiiremad ja aeglasemad lapsed ning lasen vastavalt sellele toimetada lastel omas tempos.
5.3 Õppijate aktiivne kaasamine ( Tase A2)
Väga oluline on kaasata õpilasi just nö käed külge tegevustesse, et suurendada nende aktiivset osalust ning harjutada loomingulist väljendust. Antud pädevust kasutan ma väikeste lastega väga palju, tegelikult iga päev. Ma eelistan laste eest asju mitte ära teha innustada neid kaasamõtlema ning end loominguliselt väljendama. Üritan luua erinevaid võimalusi nii individuaalseks kui grupitööks ja aidata ka õpetajal neid võimalusi tema tegevuses leida.
6. Õppijate digipädevuste parendamine
6.1 Informatsioon ja meedia kirjaoskus ( Tase A2)
Praeguses infokülluses olevas ajastus on väga oluline aidata lastel arusaada kuidas leida informatsiooni ning vajalikke vahendeid digimaailmas. Organiseerida, töödelda, analüüsida ja interpreteerida infot. Osata võrrelda ja kriitiliselt hinnata allikate ja sealt leitava info usaldusväärsust. Ja mis kõige olulisem, julgustada lapsi vajadusel abi küsima.
6.2 Digitaalne kommunikatsioon ja koostöö ( Tase A2)
Õppetegevus, ülesanded ja hinnangud nõuavad õppijalt aktiivset ja vastutustundlikku digitehnoloogia kasutamist suhtluseks, koostööks ja ühiskonna osaluseks. Sessioonõppe üliõpilasena saan mina seda väga palju praktiseerida oma kaastudengitega just sessi välisel ajal, erinevate keskkondade kaudu. Ning meie kiire elutempoga ühiskonnas, saavad ka lapsevanemad üksteisega pakilisema info jagatud ja arutelud peetud just tehes koostööd interneti vahendusel.
6.3 Digitaalse infosisu loomine ( Tase A1)
Päris uut infosisu vast lasteaialaps veel ise luua ei oska, aga mina saan lapsi julgustada tehnoloogiat kasutama ning tutvustada erinevaid võimalusi. Selgitada lastele, mis on autoriõigus ning miks see on oluline.
6.4 Vastutustundlik kasutamine ( Tase B1)
Võtta kasutusele vastavad meetmed, et tagada õppijate füüsiline, psüühiline ning sotsiaalne heaolu digivahendite kasutamisel. Kuna lapsel on nutimaailmast lihtne sõltuvusse jääda, saan mina õpetada lapsi kasutama digivahendeid ohutult ja mõõdukalt, et nende tervis ja ka reaalsed sõprussuhted teiste lastega kannatada ei saaks.
6.5 Digiprobleemide lahendamine ( Tase A2)
Et õppija oskaks ära tunda ja lahendada tehnilisi probleeme või kanda üle oma tehnoloogilisi teadmisi loominguliselt uutesse olukordadesse. Mina saan lapsi julgustada probleemide tekkimisel pöörduda täiskasvanud inimese poole, kes aitab situatsiooni lahendada.
Kui ma nüüd vaatan enda pädevustele antud hinnangut üldisemalt, siis ma ei tea, kas olen enda vastu liialt kriitiline, aga arenguruumi on veel küllaga.
Antud ülesanne on väljatoonud selgelt minu nõrkused eriti,mis puudutab A1 taset.
Ma ei hakka endale utoopilisi eesmärke seadma, et uustulijast kohe eksperdiks saada, vaid võtan tasa ja targu, sammu kaupa ehk soovin areneda tasemelt tasemele nt A1-st jõuda A2 -le.
1. Professionaalne kaasatus
1.1 Organisatsiooniline suhtlus ( hetkel tase A2) Pean nõu oma kolleegidega, milliseid suhtluskanaleid ja vahendeid veel on võimalik kasutada. Püüan laiendada oma valikut ja julgemalt kasutada.
1.2 Professionaalne koostöö ( hetkel tase B1) Saan uurida internetist ja kolleegidelt, milliseid koostöiseid vahendeid nad kasutavad, milliseid mina veel ei tea. Selle toel saan jätkuvalt oma pagasit täiendada ja mitmekesisemaks muuta.
1.3 Peegeldav praktika ( hetkel tase A1) Oma taset selles vallas saan tõsta praktiseerimisega, proovida hakata tegelema igapäevaselt oma tegevuse reflekteerimisega. Vajadusel küsin nõu/mõtteid staažikamatelt kolleegidelt, kuidas nemad seda praktiseerivad.
1.4 Digitaalse pedagoogilise tegevuse aktiivne arendamine ( hetkel tase A1)
Omaenda pedagoogilist pädevust saan tõsta alustades enese harimisega antud valdkonnas. Käin kõikides Haridustehnoloogia loengutes ning uurin HITSA koolitusi. Üritan õpitut hakata esimesel võimalusel praktiseerima.
2. Digitaalsed ressursid
2.1 Digitaalsete ressursside valimine (hetkel tase B1) Et järgmisel tasemel teistele inspiratsiooniks saada, peaksin ma ise ennast ressursside valimisel hästi ja vabalt tundma. Teadma valikuid ning ka teistele nende võimalusi tutvustada.
2.2 Digivahendite loomine ja muutmine (hetkel tase A1) Digivahendite loomisel pean ma lihtsalt otsima võimalusi ja vahendeid ning hakkama toimetama. Saan uurida kolleegidelt ja ka kaasõpilastelt, milliseid digivahendeid nad loonud on, et saada juurde teadmisi ja hakata katsetama.
2.3 Digivahendite manageerimine, kaitsmine, jagamine ( hetkel tase B1) Minul kasutuses olevaid vahendeid, mida ma juba tunnen ja käsitlenud olen, tean väga hästi. Olen olemuselt põhjalik ning selle mille kasutusele võtan teen endale selgeks.
3. Õpetamine ja õppimine
3.1 Õpetamine ( hetkel tase B1) Õpetajaks ma alles õpin, aga nii palju kui ma lastega koostöötades praktikat olen saanud teha, siis saaksi veel paremini ja ladusamalt valida erinevaid digivahendeid õppetöö toetamiseks. Ning laiendada vahendite valikut.
3.2 Juhendamine ( hetkel tase B1) Pean läbi mõtlema ja praktiseerima veelgi oskuslikumat laste tegevuse suunamist. Küsima nõu ja kogemusi kolleegidelt, kuidas nemad seda teevad. Vaatlema kolleegide õppetegevusi.
3.3 Koostöine õppimine (hetkel tase B1) Suures plaanis olen ma üksi õppija ja uurija, aga ma tean, et paljudel juhtudel tuleb kasuks võtta appi koostöö võimalus oma kolleegidega või ka kaastudengitega. Pean muutuma julgemaks ja vabamaks vajadusel pöörduda teiste inimeste poole arutlemiseks, nõu küsimiseks jms. Lastele räägin koostööst, ja praktiseerin seda koos nendega. Julgustan küsima abi kaaslastelt või õpetajalt.
3.4 Isereguleeritud õppimine ( hetkel tase A2) Pean leidma viise kuidas anda lastele ise võimalust oma tegevusi planeerida, tulemust näha ja ka sellest õppida. Hetkel mul otseselt häid ideid ei ole kuidas seda teha, aga kindlasti küsin nõu ja uurin seda teemat vanematelt kolleegidelt, et mõtteid koguda.
4.Hindamine
4.1 Hindamisstrateegia (hetkel tase A1) Kuna ma lapse hindamisega veel tegelenud ei ole, siis mul puuduvad ideed kuidas seda protsessi digilahendustega veegi enam tõhustada/uuendada. Kindlasti võtan plaani ja uurin digiusku kolleegidelt, kuidas nemad seda teemat mõtestanud on ning mida nemad kasutavad.
4.2 Andmete analüüsimine ( hetkel tase A1) Mul ei ole kogemust lapse arengu hindamisel digivahendite toel, aga mulle pakub see teema väga huvi ning ma uurin oma rühmaõpetajalt kuidas tema analüüsi teostab ning milliseid vahendeid kasutab. Uuring ka internetist leiduvat infot.
4.3 Tagasiside ja planeerimine ( hetkel tase A1)
5. Õppijate innustamine
5.1 Juurdepääsetavus ja kaasamine ( hetkel tase B1) Ligipääsu digiõppevahenditele ja nende kaasamine sõltub suuresti õpetajast. Mina olen valmis neid kasutama erinevates tegevustes ja ennast sel teemal harima ning suurt tuvustus ja teavitustööd tuleb teha vanema generatsiooni õpetajate hulgas. Siinkohal saaksin mina olla heaks eeskujuks teistele.
5.2 Diferentseerimine ja isikupärastamine ( hetkel tase A2) Ma usun, et ma oskan hinnata laste vajadusi ning vastavalt sellele ka arvestada tegevuste läbiviimisel. Kindlasti on mul siinkohal veel palju õppida ning selles saaksin abi taas kaaslastelt, kolleegidelt nende tegevusi jälgides ja analüüsides.
5.3 Õppijate aktiivne kaasamine ( hetkel tase A2) Mulle väga meeldib praktiseerida nö. käed külge tegevusi, oma tegevustes kaasan lapsi erinevatel võimalustel. Küll aga ma näen, et rühmaõpetaja, kus ma tugiisikuna tööl olen, seda väga ei praktiseeri. Siinkohal näen, et saan üht-teist oma eeskujuga ära teha ning äkki märkab seda ka õpetaja ise.
6. Õppijate digipädevuste parendamine
6.1 Informatsioon ja meedia kirjaoskus ( hetkel tase A2) Saan arendada iseenda kriitilise mõtlemise ja info töötlemise pädevusi. Olles ise kompetentne, oskan ka lapsi paremini informeerida ja suunata.
6.2 Digitaalne kommunikatsioon ja koostöö ( hetkel tase A2) Siinkohal saaksin ma veelgi enam tihendada suhtlust ja koostööd grupikaaslaste vahel ning julgustada ka lasteaias rühma lapsevanemaid seda vajadusel tegema.
6.3 Digitaalse infosisu loomine ( hetkel tase A1) Uue digitaalse infosisu loomisega pean ma esmalt ise sinasõbraks saama, leidma erinevad võimalused ning siis pädevana saan lapsi uue sisu loomisele julgustada ja abistada
6.4 Vastutustundlik kasutamine ( hetkel tase B1) Pidevalt olla kursis ja uuendada oma teadmisi vastutustundlikust digimaailma kasutamisest, juhendada teisi kolleege ning olla teistele eeskujuks, kelle poole vajadusel pöörduda.
6.5 Digiprobleemide lahendamine ( hetkel tase A2) Hoida ennast kursis digimaailmaga ning erinevate võimalike probleemidega, kuulata kolleegidelt milliseid probleeme on neil esinenud, uurides teemasid internetist ning nõu pidades haridustehnoloogiga. Julgustada lapsi vajadusel täiskasvanu poole murega pöörduma ning olla siis sellest situatsioonis ka ise pädev vastama.
Kogu seda analüüsi lõpetades pean tõdema, et arvasin end rohkem teadvat ning pädevam olevat. Siiski on olukorra fikseerimine juba samm edasi ning nüüd tuleb hakata tegutsema teadmiste kogumise ja praktiseerimise suunas.
Edu mulle!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar