laupäev, 17. oktoober 2020

Praktika lasteaia arengukava analüüs

1. Praktika lasteaia ehk Riisipere lasteaia dokumendid

Riisipere lasteaia arengukava 2015-2019

Riisipere lasteaia arengukava 2020-2025

 Leia arengukavast (2015-2019) tugevused ja parendusettepanekud haridustehnoloogia aspektist

  • Eestvedamine ja juhtimine
Olulisemate tugevuste all ei ole toodud välja IKT alaseid seoseid. Parendusvaldkondade all on ära märgitud avatud olemine mõistlikele uuendustele, tagamaks kaasaegne areng. 
  • Personalijuhtimine
Olulisemate tugevuste all ei ole välja toodud IKT alaseid seosesid, küll aga oli parendusvaldkondade all välja toodud üks punkt, mis hõlmas personali- ja meeskonnakoolituste läbiviimist IKT alal.
  • Koostöö huvigruppidega ja ressursside juhtimine
Antud punktis on tugevuste all toodud välja, et et kõik rühmad on varustatud arvutiga ning parenduste lõigus oli mainitud eletroonilise dokumendihaldussüsteemi sisseviimine ja rakendamine ning infotehnoloogia võimaluste kasutamine nii info vahetamisel kui ka õppe- ja kasvatusprotsessis.
  • Õppe- ja kasvatustegevuse protsess
Käesolevas punktis ei ole tugevuste ega ka parendusvaldkonna all välja toodud IKT alaseid seoseid.



3. Lasteaia arengukava visoon, missioon ja väärtused

MISSIOON
Riispere Lasteaed on koht, kus kõigi laste silmad säravad! 
Töötame selle nimel, et meie lapsed oleksid õnnelikud ja rahulolevad. See on võimalik, kui toetame iga lapse arengut parimal võimalikul viisil, arvestame nende eripärasid ning loome turvalise ja arendava keskkonna.

Missiooni lugedes võib ainukeseks seoseks IKT valdkonnaga pidada "arendav keskkond", mille järgi võiks arvata, et siin on silmas peetud erinevaid IKT võimalusi ja vahendeid.

VISIOON
Meie lasteaed on looduslähedane ja hubane paik, kuhu iga laps tahab rõõmuga tulla. 
Arvestame kõigi laste eripärade ja annetega ja märkame ja toetame. Meil on usalduslik koostöö laste, õpetajate, lapsevanemate, vallavalitsuse ja teiste huvigruppidega. Meie töötajad on pühendunud ja pädevad ning kasutavad uuenduslikke meetodeid ja vahendeid. Meie lasteaia õpija mängukeskkond on mõnus nii toas kui õues. 
Visiooni lugedes  võib IKT valdkonnaga seoses leida fraasi töötajate kohta " pädevad ning kasutavad uuenduslikke meetodeid ja vahendeid". Antud lause katkest võib arvata, et pädevuste all on silmas peetud ka digipädevusi, mis on üks lahutamatu osa õpetaja kutsestandardist ning uuenduslike meetodite ja vahendite all peetakse silmas IKT vahendeid.

VÄÄRTUSED
Lapsekesksus – seame esikohale lapse, tema tugevused, huvid ja eripära ning pakume talle sellest lähtuvat parimat mängu- ja õpikeskkonda. 
Looduslähendus – peame tähtsaks looduslähedast ja keskkonnasõbralikku tegutsemist, õuesõpet ning oma ümbruskonna väärtustamist. 
Kogukondlikkus – väärtustame oma väikest kogukonda ja koostööd, kohalikku ajaloo- ja kultuuripärandit ning traditsioone. 
Uuenduslikkus – toetame kõigi osapoolte õppimist ja arengut ning teadmistepõhiseid uuendusi õppeprotsessis.

Lasteaia väärtuseid lugedes võib märgata märksõna uuenduslikkus. Siinkohal ei ole küll välja toodud konkreetselt viiteid IKT valdkonnale, kuid väga tõenäoliselt peetakse õppeprotsessi uuenduste all silmas IKT valdkonda puudutavaid uuendusi ja arenguid.


4.Leia uueks perioodiks (so 2020-2025) sõnastatud tegevused ja eesmärgid

Riisipere Lasteaia eesmärgid ja tegevused on jaotatud nelja vaate vahel:

  • Õppe- ja kasvatustegevus
        Antud arengukava punktis puuduvad IKT alased seosed, on ainult ära toodud, et lasteaias on kaasaegne ja kõrge tasemel õpe. Mida tähendab kaasaegne ning kas sellega viidatakse  IKT vahendite kasutamisele, see jääb kahjuks selgusetuks.
Parendusettepanekuna võiksin tuua välja, et arengukavasse lisaks veel sissekirjutada IKT alased eesmärgid. Hetkel ainult visioonis viidatatkse pädevatele ja uuenduslikke meetodeid ja vahendeid kasutavatele õpetajatele, aga mujal õppe- ja kasvatustegevuste juures ei joonistu see mitte kuidagi välja.
  • Koostöö huvigruppidega
Antud punktis mainitakse küll vanemate koolitamist, aga mis valdkonnas, see jääb selgusetuks. Siin võiksin parendusettepanekuna julgelt märkida vanemate koolitamise meediakasvatuse valdkonnas.
  • Juhtimine ja personal
Antud punktis saab tugevusena välja tuua ja on ära märgitud personali koolitamine digipädevuste arendamiseks. Juba õpetaja kutsestandard tase 6 toob välja üheks kutset läbivaks kompetentsiks sobivate IKT vahendite ja võimaluste kasutamine vastavalt ning eneseareng. Kuna digipädevuste alla kuuluvad 5 erinevat kompetentsust, siis parendusettepanekuna täpsustaksin veel konkreetsemalt, millise digipädevuse valguses koolitused on planeeritud.
  • Ressursside juhtimine
Antud punkti juures on välja toodud kaasaegsete õppevahendite tagamine rühmades. Taaskord ei ole konkreetselt mainitud IKT vahendeid, kuid tõenäoliselt seda siinkohal silmas peetakse.


5. Kokkuvõttev analüüs
Riisipere lasteaia arengukavas on suhteliselt vähe mainitud IKT võimaluste ja vahendite kasutamist. Kui üldse, siis üsna pealiskaudselt. 
Parendusettepanekutena järgnevaks perioodiks lisaksin mina omaltpoolt veelgi täpsemini sõnastatud tegevused, tuues välja konkreetselt ja IKT sõnastuse. Hetkel on lasteaias väga rikkalik robootikavahendite valik, kuid need seisavad enamasti lihtsalt laos ning õpetajad neid laost võtma ei lähe. Õppevahendid on olemas, kuid õpetajad on vähe motiveeritud ja kindlasti ka vähe koolitatud neid kasutama. Järjepidevad sisekoolitused/jätkukoolitused aitaksid õpetajaid täiendada oma teadmiseid IKT valdkonnas ning olla kaasaegsemad ja pädevad. Läbi koolituste saab õpetajaid toetada ning innustada kasutama oma õppe- ja kasvatustegevustes. Võtta vähemaks pelgust tehnoloogia, kui millegi keerulise suhtes. 
Lasteaias puudub ka haridustehnoloog ning selles osas teeksin mina ettepaneku direktorile kas palgata haridustehnoloog või otsida õpetajate hulgast inimene, kes haridustehnoloogi ametikohustusi täidaks. Tugi ehk inimene, kellelt kolleeg võib mure korral abi saada ja keda usaldada on väga oluline. 




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar