pühapäev, 25. oktoober 2020

22.10 loengu iseseisev töö

3.VIDEO ANALÜÜS
(mis meeldis, mis ei meeldinud, mis oli hea nõuanne, mida teie kindlasti teeksite ja mis tundus mõnest videost selline, mida kindlasti ei teeks).

- "Good example of a parent teacher conference with a child involved". 
Mulle meeldis selle video juures õpetaja positiivne hoiak. Ta alustas vestlust positiivselt, näitas välja, et ta huvitub ka lapse kodus toimuvatest sündmustest ( nt venna sünnipäev), andis mõista emale, et ta mõistab ema muret ja hoolt oma pere noorima lapse käekäigu pärast. Tunnustas last ema kuuldes. Kinnitas emale, et ta on lapse jaoks olemas ning hoolitseb lapse vajaduste ja arengu eest. Näitas lisaks oma jutule ka juurde visuaalset materjali lapse arengu kohta, andis kaasa lugemiseks selgitavad juhendid. Kuulati ja kaasati ka laps sellesse vestlusesse, küsides lapse eesmärkke. Samuti küsis õpetaja emalt, kas emal on eesmärkke uueks õppeaasta. Ei meeldinud mulle video juures see, et video oli osadest kokku pandud ja justkui lavastatud. Ei andnud sujuvat ettekujutust arenguvestluse kulgemist. Vestluses olev ema oli tavapärase lapsevanemaga võrreldes liiga mõistev, positiivne, jaatav. Harva on lapsevanemad sellised ja minu meelest harva kulgeb arenguvestlus nii positiivselt nagu selles videos. 
Õpetaja vestuse alustamise oskuse ja positiivse hoiaku võtaksin sellest videost kaasa.

-Unusual example of a parent teacher conference
See arenguvestlus oli ideaalne näide sellest, millist ei sooviks mitte üksi õpetaja kogeda. Lapsevanem, kes õigustab oma last igal sammul ning süüdistab kõiges õpetajat. Raske oli antud videod midagi meeldivat leida, kui siis see, et vaatamata lapsevanema õigustustele lapse kehvade hinnete korral ja süüdistusetele, et õpetaja kiusab tema last, jäi õpetaja rahulikuks ning püüdis selgitada, mis eesmärgil nad on seal koos. Ja kui õpetaja lõpuks nägi, et sellest vestlusest midagi välja ei tule, lõpetas ta koosviibimise ära ega lubanud enam end lapsevanemal rohkem süüdistada. 
Siit videost võtan enda jaoks selle, et vaatamata süüdistustele ja rünnakule, ei tohi õpetaja endast välja minna, peab säilitama rahuliku oleku. 

-Tips for parent teacher conference
Videod olnud näpunädetest meeldisid mulle see, et õpetaja peaks tegema enne vestlust märkmeid lapse kohta, mida ta oskab ja mis oskus on veel omandamisel. Alusta vestlust ainult positiivselt ning räägi sellest mida laps oskab. Ei ole mõistlik kirjeldada oma arvamust vaid seda, mida laps teeb ja oskab. Mitte positiivse info edastamiseks anda see info edasi positiivne-negatiivne-positiivne võtmes. Viimane nipp oli minule veid võõras. Koosolemise lõpetamine andes vanemale midagi teha, nt lapsele kirjakese kirjutamine. Meie praktika on pigem see, et täidetakse arenguvestluse leht, kus on vanema ja õpetaja nägemus lapse oskustest ja arenguvajadustest. Soovitakse üksteisele kõike head ning minnakse laiali.


MINU OTSITUD VIDEO ARENGUVESTLUSEST
 

See oli esimene video, mis mulle otsingusõna sisestades ette tuli ja kuulates video lõpuni, tõdesin, et mulle meeldisid kõik selles videos räägitud näpunäited, et arenguvestlus oleks produktiivne ja positiivne.  Kokku räägiti 6 näpunäitest, millest osad olid mulle juba tuttavad nt. lapse oskuste-mitte oskuste kohta info edastamiseks kasuta "võileiva meetodit" (positiivne-negatiivne-positiivne) ning uue asjana jäi mulle meelde, et koostada endale paberilehele vestluse ülesehitus märksõnadena, juhuks kui vestlus ei lähe väga ladusalt või kui õpetaja enda mõte jookseb kinni. 

ARENGUMAPI ANALÜÜS

Lapse arengumapp on suurepärane vahend õpetajale tegemaks omale märkmeid ning täheldamaks üles lapse argengut ajas, tema oskuseid ja arendamist vajavaid külgi ning selle toel anda ka tagasisidet lapsevanemale arenguvestluse ajal. Arengumapi pidamiseks on erinevaid võimalusi. Ma olen näinud paari e-portfooliona tehtud lapse aregnujälgimise mappi, kuid siiani on piirdunud minu enda isiklikud kasutamise kogemused paberkandjal arengumapiga, mis minule, kui õpetajale tundub turvalisem ning käegakatsutavalt olemasolev. Ma ei pea lootma infotehnoloogiliste vahendite ega interneti olemasolule, kui soovin arengumappi täiendada või lapsevanematega vestelda. Ma tean, kus arengumapid on ja saan neid vajadusel täiendada. Paberkandjal mapi puhul ei pea ma mõtlema, kas see mul aasta pärast ka veel alles on, sest veebikeskkondade puhul ei saa kunagi kindel olla, kas aasta või kahe pärast antud veebileht, kuhu olen portfooliod koostanud, ka veel töötab. Kas peaksin andmeid kuhugile veel topelt varundama? Loomulikult räägib paberkandja kahjuks see, et saan neid täiendada ainult  lasteaias olles ning 20 mappi koju kaasa võtta oleks väga ebamõistlik ja ka tülikas. E-portfoolio eelis on siinkohal kompaktsus, mobiilsus ja efektiivsus. E-portfooliosse saab koguda erinevaid töid, alates joonistusest kuni helifailide ja videodeni välja. Pabermapil see võimalus puudub. E-portfooliot on nt plaadi peal kerge edastada vanematele või muudele vajalikele asutustele. Kõige suuremaks miinuseks veebikeskkondade puhul isikuandmete kaitset puudutavat, sest kõik vanemad ei pruugi anda luba oma lapse isikuandmete, joonistsute jms üles panemiseks internetiavarustesse. Õpetaja peab lähtuma andmekaitse seadusest ja kui osad vanemad ei ole nõus andmete internetti panekuga, siis oleks õpetajale ebamõistlikult suur koormus teha osade laste arengumapid paberkandjal ja osad veebipõhised.  Samuti on lihtsam struktureerituna hoida paberkandjal arengumappi, sest e-portfoolio puhul on oht, et sellest saab lihtsalt kogum lapse tehtud töödest, mitte ei ole niivõrd lapse arengu kajastaja. Selle viimasega peab e-portfoolio puhul väga konkreetse ülesehituse looma.    
    Aga välisest küljest veelgi olulisem on arengumapi sisu. Kindlasti peaksid seal olema lapse arengut kajastavad tööd, joonistused, töölehed, töövihikud, küsitlused, testid, samuti fotod lapse jaoks olulistest sündmustest lasteaias. Õpetaja poolsed vaatlused ning vajadusel individuaalne arengukaart. 
Näide:
1. Küsitlusleht uuele lapsevanemale
2. Lapsevanema poolt täidetud infoleht lapse kohta
3. Lapse lühivaatlused õppeaasta jooksul
4. Lapse mängusokuste kirjeldus
5. Küsitlus lapsele
6. Lapse pilt endast, perest ja värvimispilt
7. Lapse arengu hindamise tabel
8. Lapse vabaaja tööd, kirjaharjutused, märkmed lapse ütluste kohta jne
9. Arenguvestluste kokkuvõte
10. Lapse individuaalsuse kaart (vajadusel)

Arengumapi sisu on suuresti õpetaja enda paika panna, kuid selleks, et osata lapse arengut hinnata ja ka lapsevanemale tagasisdet anda peavad seal siiski olema olemas konkreetsed sisupunktid, ilma milleta ei saa täielikku pilti lapsest ja tema arengust.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar