pühapäev, 6. detsember 2020

IKT SWOT

 Käesoleva postituse eesmärgiks on hinnata IKT riske ja ohtusid praktika lasteaias ning leida nende võimalik tõenäosus ja riskitase.

Sündmuste tõenäosust ja tagajärgede mõju hinnatakse numbritega 1,2,3 ( väike, keskmine, suur).

TÕENÄOSUS x MÕJU= RISKITASE

OHTNÕRKUSRISKITASE
INFOVARA2x2=4
ELIIS (laste, lastevanemate, personali andmed, arenguvestluse materjalid, koolivalmiduskaardid jne)Andmete konfidentsiaalsusenõude eriramineVälja logimata arvuti tagant lahkumine
Õpetajate enda isiklikud kaustad/failidAndmete hävimineParoolide üleskirjutamine ning kellegi kolmanda kätte sattumine
Juhtkonna poolt kasutatavad erinevad andmete keskkonnad nt. EHIS, ARNO, EKI, AMPHORA jneViiruste ligipääs arvutisseandmeid ei varundata
TARKVARA JA SERVER1x2=2
OutlookTarkvaratõrked, mis takistavad sujuvat töö tegemistTulemüüri mitte korrektne seadistamine või aegumine
Google Chrome
Mozilla Firefox
MS Office (Word, Math jne)
Viirusetõrjeprogrammid
Windows
TEENUSED2x2=4
ELIIS ( e-lasteaed)ViirusedViirusetõrjeprogrammi aegumine
ViirusetõrjeprogrammHäkerluse ohtParoolide avaldamine või hooletusse jätmine
IT ja internetilahendus (Wifi)Välja logimata arvuti tagant lahkumine
Pilveteenus/ lasteaia kodulehekülg (haldamine)
RIISTVARA2x1=2
7 sülearvutit DEL Latitude 5480 (igas rühmas 1)Vananev riistvaraVananevate seadmete korraga väljavahetamine võtab suure hulga finantsilist ressurssi
4 televiisorit (igas rühmas 1)Ootamatu seadme rike raskendab/takistab õpetaja sujuvat igapäeva tööd
1 multifunktsionaalne värviprinter (juhataja kabineti juures
4 mobiitelefoni ( igas rühmas 1)
14 tahvelarvutit (laoruumis, ligipääs kõigil)
1 suur smart-tahvel koos projektoriga (muusikasaalis)
Dash ja Dot (laoruumis, ligipääs kõigil)
Matatalab (laoruumis, ligipääs kõigil)
Qobo - robotigu (laoruumis, ligipääs kõigil)
Komplekt CleverCatse laadimisalusega (laoruumis, ligipääs kõigil)
Komplekt Beebot´e laadimisalusega (laoruumis, ligipääs kõigil)
Komplekt Bluebot´e (laoruumis, ligipääs kõigil)
Bluebot TacTile reader (laoruumis, ligipääs kõigil)
Ozobot Bit (laoruumis, ligipääs kõigil)
MakeyMakey (laoruumis, ligipääs kõigil)
EasyScope wireless (laoruumis, ligipääs kõigil)
RUUMID/FÜÜSILINE KESKKOND2x3=6
Lasteaia ruumidSissetungLasteaia hoone jagamine erinevate asutuste vahel
Riistvara/andmete vargusTurvasüsteemi varasest vähesem kasutamine
Ligipääs konfidentsiaalsele informatsioonilePäeval on uksed ja aknad lahti, varguseoht
Lasteaia vara lõhkumine
KASUTAJAD JA IKT PERSONAL2x3=6
Saue valla IT toe spetsialistInimvead (andmed kustutatakse kogemata ära, jäetakse laokile, kopeeritakse avalikku kasutusse)
JuhtkondKonfidentsiaalsete andmete lubamatu kasutamine/ avalikustamine
ÕpetajadKoolitamata kasutajad
Isiklikest kontodest välja logimata jätmine
IT valdkonna tsentraalne juhtimine kaugelt
Haridustehnoloogi puudumine lasteaias kohapeal


Minu poolne hinnang ja selgitus, kuivõrd keeruline oli seda hindamist teha, kuivõrd keeruline on neid riske ja ohte maandada.

Kuna tegin seda täiesti esimest korda ning varasem kokkupuude puudub, siis võin julgelt öelda, et oli küll raske seda riskide hindamist koostada. Sain teada, et lasteaia juhataja küll tegeleb riskianalüüsi dokumendi uuendamisega 1x aastas, kuid IKT ohtude ja nõrkuste kontrollimist ei olnud ma varem märganud. 

Erinevate tark- ja riistavara probleemide ning nende lahendamisega tegeleb tsentraalne IT tugi. Nemad haldavad kogu süsteemi ja probleemi tekkimisel kontakteerub personal IT toe spetsialistiga telefoni teel. Enamus probleeme lahendatakse distantsilt, kuid vajadusel tuleb spetsialist ka lasteaeda kohapeale. 

Kõige suuremaks ohuks ja ka nõrkuseks pean ma koolitamata või vähe koolitatud personali ning siinjuures ka vananevat personali, kes ausaltöeldes ei soovigi end IKT vallas koolitada ning loodavad hakkama saada võimalikult väheste teadmiste ja kokkupuutega IT valdkonnas. Kasutajate teadmatus ja oskamatus nii riist- kui tarkvaraga ümberkäia võib kaasa tuua palju ebamugavusi, näiteks mitteturvaliste veebilhtede külastamine, erinevatel bänneritel vajutamine, kogemata andmete kustutamine jms. Kuna lasteaial haridustehnoloogi ametikoht ja ka seda ametikoha kohustusi täitev inimene puudub, leian ma, et IT osakond peaks personali koolitamisele eriti rõhku panema. Ning rohkem huvituma koolitatuse tasemest kasutajate hulgas. Kohapealne haridustehnoloog lasteaias aitaks seda teostada lihtsamalt, kui kõike muidu püüdes üle võrgu korda ajada. Loomulikult nõuab ka haridustehnoloogi ametikoht palgafondi suurendamist. Kuid ma usun, et kohapeal töötav haridustehnoloog aitaks ennetada probleeme ning hajutada erinevaid ohte ja nõrkuseid, võttes sellega maha ka osakoormust tsentraalselt IT osakonnalt.  Näiteks juhendab ta kohapeal õpetajaid IKT vahendeid kasutama turvaliselt. Vajadusel abistaks tarkvara uuenduste ja seadistustega. Oskab teha ettepanekuid IT eelarve osas ja suunata õpetajaid kasutama IKT vahendeid õppe- ja kasvatustegevustes, et need ei jääks laoruumi seisma. Nagu paraku kahjuks meie lasteaias hetkel on. IKT vahendid seisavad suurest lihtsalt niisama laoruumis ja 2 õpetajat 8-st kasutavad neid oma tegemistes. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar