Käesoleva postituse eesmärgiks on hinnata IKT riske ja ohtusid praktika lasteaias ning leida nende võimalik tõenäosus ja riskitase.
Sündmuste tõenäosust ja tagajärgede mõju hinnatakse numbritega 1,2,3 ( väike, keskmine, suur).
TÕENÄOSUS x MÕJU= RISKITASE
Minu poolne hinnang ja selgitus, kuivõrd keeruline oli seda hindamist teha, kuivõrd keeruline on neid riske ja ohte maandada.
Kuna tegin seda täiesti esimest korda ning varasem kokkupuude puudub, siis võin julgelt öelda, et oli küll raske seda riskide hindamist koostada. Sain teada, et lasteaia juhataja küll tegeleb riskianalüüsi dokumendi uuendamisega 1x aastas, kuid IKT ohtude ja nõrkuste kontrollimist ei olnud ma varem märganud.
Erinevate tark- ja riistavara probleemide ning nende lahendamisega tegeleb tsentraalne IT tugi. Nemad haldavad kogu süsteemi ja probleemi tekkimisel kontakteerub personal IT toe spetsialistiga telefoni teel. Enamus probleeme lahendatakse distantsilt, kuid vajadusel tuleb spetsialist ka lasteaeda kohapeale.
Kõige suuremaks ohuks ja ka nõrkuseks pean ma koolitamata või vähe koolitatud personali ning siinjuures ka vananevat personali, kes ausaltöeldes ei soovigi end IKT vallas koolitada ning loodavad hakkama saada võimalikult väheste teadmiste ja kokkupuutega IT valdkonnas. Kasutajate teadmatus ja oskamatus nii riist- kui tarkvaraga ümberkäia võib kaasa tuua palju ebamugavusi, näiteks mitteturvaliste veebilhtede külastamine, erinevatel bänneritel vajutamine, kogemata andmete kustutamine jms. Kuna lasteaial haridustehnoloogi ametikoht ja ka seda ametikoha kohustusi täitev inimene puudub, leian ma, et IT osakond peaks personali koolitamisele eriti rõhku panema. Ning rohkem huvituma koolitatuse tasemest kasutajate hulgas. Kohapealne haridustehnoloog lasteaias aitaks seda teostada lihtsamalt, kui kõike muidu püüdes üle võrgu korda ajada. Loomulikult nõuab ka haridustehnoloogi ametikoht palgafondi suurendamist. Kuid ma usun, et kohapeal töötav haridustehnoloog aitaks ennetada probleeme ning hajutada erinevaid ohte ja nõrkuseid, võttes sellega maha ka osakoormust tsentraalselt IT osakonnalt. Näiteks juhendab ta kohapeal õpetajaid IKT vahendeid kasutama turvaliselt. Vajadusel abistaks tarkvara uuenduste ja seadistustega. Oskab teha ettepanekuid IT eelarve osas ja suunata õpetajaid kasutama IKT vahendeid õppe- ja kasvatustegevustes, et need ei jääks laoruumi seisma. Nagu paraku kahjuks meie lasteaias hetkel on. IKT vahendid seisavad suurest lihtsalt niisama laoruumis ja 2 õpetajat 8-st kasutavad neid oma tegemistes.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar